כבר זימנו את ההורים כמה פעמים… עסוק כל הזמן עם חברים ומפריע למהלך השיעורים.. יושב במקומו וכאילו יש לו קפיצים… נעלם מהשיעורים והמשגיח ראה אותו קופץ מגג הישיבה לגג של ביהכנ"ס הסמוך… לא מוכן לשמוע את מה שמדברים איתו … שולחן שבת ? זה לא שלחן !! הילד קם כל הזמן מתקוטט עם אחיו,מתישב על הספה וקורא ו…. והעיקר!! הוא בחור מוכשר ואפילו ציונים גבוהים ואנחנו פשוט לא יודעים מה לעשות איתו. כל אלו הינם רק מקצת תיאורים של מורים ,מנהלים שמתלוננים על נערים במסגרת בית הספר שמגיעים להתייעץ . כבר במפגש הראשון עם הנער אנו מגלים בחור טוב, כשרוני,רגיש לעיתים אף שנון ביותר וברוב המקרים עם רצון עז להיות כמו כולם ושונה ממצבו הנוכחי. אכן, נער מיוחד (במלוא מובן המילה ) לפנינו ורק בכוחות משולבים ובהתנהלות מכוונת של הבית /בית הספר ניתן יהיה "לחשב מסלול מחדש" בדרכו של הנער תוך התחשבות בתכונותיו המיוחדות והיחודיות . כן!!! הפרעת קשב אינה מחלה היא תכונה /נטיה ככל שאר התכונות שבאדם ובדרך הנכונה להתמודד איתה יגיע הבנער לפסגות שאינן מוכרות וכפי שהתבטא אחד המורים לאחר טיפול בתלמיד נושר "תגיד לי …איזה קוסמות אתם עושים"? רבות ניתן להרחיב בנושא "הפרעת קשב " ועל כך בפעמים הבאות . הפעם נבהיר ממש בקצרה ובפשטות את ההגדרות המקובלות וכפועל יוצא את התנהגותינו במשולש : אנו,המחנכים ,מטפלים וההורים מול הנער. ישנם 2 מצבים טיפוסיים של הפרעת הקשב והריכוז . האחת – ADD, היא הפרעת הקשב והריכוז ללא ביטוי היפר אקטיבי . והשניה – ADHD הפרעת קשב והיפר אקטיביות ,מוגדרת כהפרעה ניורולוגית התפתחותית הנפוצה בקרב ילדים ונוער אך ממשיכה גם לגילאים מאוחרים יותר . ההפרעה כוללת שלוש משפחות של תסמינים . א. קשיי קשב = חוסר מסוגלות להחזיק מיקוד במשימה אחת . ב. אימפולסיביות = מעשים פזיזים ללא מחשבה תחילה . ג. היפר אקטיביות = תנועתיות יתר שאינה מותאמת לגיל ולסיטואציה . ההפרעה משפיעה על תחומים רבים בחיים כמו : רכישת השכלה,בריאות נפשית ופיזית,תפקוד חברתי ,השתלבות בתעסוקה ,התנהלות במשפחה וחינוך ילדים . במפגש שני באחת הסדנאות שאני מוביל בנושא לאנשי חינוך ,הורים ומטפלים. לא הופתעתי לשמוע מהמשתתפים שהמפגש הראשון שהכיר אותם לעומק נושא הפרעת קשב הביא אותם בעצם להכרה וההבנה בתכונה /נטיה /בהתנהגות שאיננו רגילים בה ובאופן בלתי מודע הם התיחסו הרבה יותר בסלחנות לילד ,מה שהביא מבלי להרגיש לרוגע בולט בהתנהגותם לעומת השבועות הקודמים וזאת,עוד בטרם הגענו לשלב של "ארגז בכלים" להתמודדות עם נערים אלו. אכן ,אבחון וטיפול מתאים יערך אך ורק על ידי אנשי מקצוע מוסמכים הן במישור הרפואי והן במישור הרגשי – טיפולי . לסיום – הבה נתבונן ברגע קט באותם נערים ונראה את העזרה הרבה שהם נכונים לתת בכל הזדמנות ,את רגישותם לזולת ,את כושר הארגון שהם מגלים בארועים שונים ועוד אך בעיקר את חיוניותם שאם לא תהיה נוכחות בשטח – יהיה לנו משעמם… (: בשילוב זרועות ובטיפוח וחיזוק החיובי שבהם נגלה עולם ומלואו , נודה לקב"ה על המתנה הנפלאה שהפקיד בידינו תוך הצלת נפש נוספת בישראל .